Hoe vergaat het Gelderse ondernemers in de korte keten?

Interview met Pleuni Timmermans - van Pleuni DOET en initiatiefneemster van Uit Veluwe

Geplaatst op 22 april 2020
Door Marianne Karstens

En ineens was daar Uit Veluwe, althans zo lijkt het. Pleuni werkte al langer als projectmanager van het project Veluwse streekproducten op de kaart, van Echt Veluwe. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door ondersteuning vanuit POP3 Innovatieve Concepten, maar ligt vanwege COVID-19 tijdelijk stil. Stilzitten houdt deze Nijmeegse onderneemster niet lang vol. Nu haar werkzaamheden en inkomen vanwege COVID-19 grotendeels zijn weggevallen, besloot ze haar tijd en expertise in te zetten om de producenten op de Veluwe te helpen door hun producten aan de consument aan te bieden.

Pleuni vertelt: “Ineens verloren de Veluwse producenten 80% van hun afzetmarkt, doordat de horeca noodgedwongen gesloten is. Ik wil de producenten helpen door de afzet richting consumenten te realiseren. Een aantal uitgangspunten is daarbij voor mij van belang. Het moet een duurzame oplossing zijn waarmee producenten aan de consumenten kunnen blijven leveren. Ook dient het platform zo te worden ingericht dat er regie en samenwerking is om opschaling te kunnen realiseren. Tot slot, een eerlijke prijs voor de boer staat voorop bij een bedrijfsvoering zonder winstoogmerk.” Pleuni probeerde aan te haken bij bestaande initiatieven, maar die bleken niet allen aan deze voorwaarden te kunnen voldoen.

“Dus,” zo vervolgt Pleuni, “zijn we zelf met Uit Veluwe begonnen. Samen met Woensdag.nl voor de benodigde expertise voor IT en de webshop, Proeflab Wageningen voor de marketing en communicatie en Eco Fields als logistiek partner. Het unieke aan de box is dat de producten van de Veluwe allemaal gecertificeerd zijn met het keurmerk Erkend Veluws Streekproduct. Daarmee wordt de kwaliteit geborgd van het product dat van de Veluwe komt, zowel de productie als verwerking. Het kopen van de Veluwse producten draagt direct bij aan de regionale economie en het bevorderen van biodiversiteit bij de producenten.”

Foto UITVeluwe_kl_620.jpgVlnr: Bart Boon (Eco Fields), Marieke Laméris (Proeflab Wageningen), gedeputeerde Peter Drenth (provincie Gelderland), Pleuni Timmermans (Pleuni DOET) en Maarten Soetens (Woensdag.nl)

Afgelopen vrijdag 17 april overhandigde Pleuni de box aan gedeputeerde Peter Drenth. Pleuni: “Gedeputeerde Drenth was zeer gecharmeerd van de professionele opzet en samenwerking van de Veluwse ondernemers. Hij erkende dat een professionele aanpak belangrijk is om de consumenten in de stedelijke omgeving te kunnen bereiken en te verleiden om de producten te kopen.”

Het binden van de consument aan de (producten van de) Veluwe is één van de grootste uitdagingen. Bij Pleuni volgt het ene idee na het andere. Amper een week van start en de consument mag zich de komende tijd al verheugen op kookboxen met recepten en inspirerende filmpjes met Veluwse chefs, een vegetarische box en boxen gericht op gelegenheden zoals een zomerse bbq en picknick in de tuin. Op termijn zijn ook wandel- en fietsroutes om zelf je lokale producten bij elkaar te verzamelen onderdeel van de propositie van Uit Veluwe. Voor Veluwse producenten is volop ruimte om deel te nemen, in de afgelopen week zijn tien nieuwe ondernemers betrokken geraakt.

Wat kunnen consumenten en ondernemers uit Gelderland eigenlijk voor Uit Veluwe doen? Pleuni: “Het is belangrijk dat mensen weten dat we bestaan en de Veluwse producten gaan bestellen. We zetten de komende tijd actief in op het vertellen van het verhaal van de producent en vergroten van onze zichtbaarheid.”

De initiatiefnemers van Uit Veluwe komen graag in contact met ondernemers die tijd over hebben en expertise op het gebied van marketing, copywriting, storytelling en films. Evenals vrijwilligers die willen helpen met het inpakken en bezorgen van de boxen. Neem contact op via vragen@uitveluwe.nl!

www.uitveluwe.nl
vragen@uitveluwe.nl